zaterdag 2 november 2013

Nieuwe eisen aan de lokale ambtenaar

 

Dat ik niet de enige zonderling ben die op deze manier denkt over de ontwikkeling van de rol van de nieuwe overheidsdienaar, blijkt uit het volgende artikel

 

Ongelijke bejegening, maar geen willekeur

Herkenning van mijn ideeën vond ik het in een artikel in Binnenlands Bestuur over derol van de moderne ambtenaar.  Dit stuk sluit naadloos aan op mijn betoog. Ik citeer Marije van den Berg, die training en advies geeft aan gemeenteambtenaren. “De klassieke ambtenaar is objectief, neutraal en gaat te werk zonder aanzien des persoons’, zegt ze. ‘Informele contacten leggen met individuen aan wie jij wat denkt te hebben, omdat je ze leuk vindt en omdat ze energie uitstralen, staat daar haaks op. Toch moeten we die kant op. Zonder de formele wereld geheel de rug toe te keren. Vriendjespolitiek willen we niet. We moeten een evenwicht vinden tussen het persoonlijke en het neutrale, en ambtenaren de ruimte geven om hun professionele intuïtie te gebruiken.”    
Zo eindigde ik mijn blog ook: ‘het mag ook niet ontaarden in willekeur.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten