zaterdag 2 november 2013

Hoe voorkomen we willekeur bij de nieuwe ambtenaar?

 

Er is een eenvoudig praktisch recept voor het bewaren van een goed evenwicht tussen willekeur en eerlijke bejegening door de nieuwe ambtenaar. 

Hiervoor voer ik u terug naar de laatste dag van mijn loopbaan, waarin mijn collega’s een afscheid vol verrassingen dat voor me hadden georganiseerd. Maar hierin ik zelf toch nog een stukje regie gehouden voor een inhoudelijke oefening. De aanwezigen werd gevraagd een situatie voor de geest te halen waarin zij de samenleving goed hadden geholpen, maar daarbij misschien regels of politieke instructies hadden moeten loslaten (of waarin zij achteraf spijt hadden dit niet te hebben gedaan). De opdracht was in groepjes van 6 à 7 rond de keukentafel elkaar om de beurt een verhaal over zo’n situatie te vertellen. Verhalen over dergelijke lastige situaties uitwisselen is naar mijn mening een onmisbaar sluitstuk op de nieuwe verhoudingen om te voorkomen dat een nieuwe werkwijze waarin ongelijkheid en verschil centraal staan, in willekeur ontaardt. Deze leuke oefening met een serieuze ondertoon was natuurlijk een beetje kunstmatig als onderdeel van een afscheid. Ik wist geen betere manier om een stukje van mijn gedachtegoed over te dragen op mijn collega’s. Dit verhalen vertellen over delicate afwegingen is naar mijn mening een wezenlijk element in de professionele communicatie die hoort bij de ambtenaar van de toekomst. Als ambtenaren dergelijke situaties onder de pet houden, dreigt werkelijk dat gevaar van willekeur te ontstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten