vrijdag 1 november 2013

Een loopbaan van 37 jaar bestuursbeleid in een notendop.

 
Hierna worden drie hoogtepunten uit de laatste weken van een lange loopbaan bij Binnenlandse Zaken beschreven die tesamen een goed beeld vormen van de ideeën van de auteur:
-        een boek over het verleden van het bestuursbeleid,
-        een essay over de toekomst van het openbaar bestuur en
-        een inhoudelijke oefening tijdens mijn afscheidsbijeenkomst.

Om de auteur van deze blog te leren kennen is kennis te nemen van de laatste twee weken van zijn loopbaan een probaat middel.
Het komt in de ambtenarij niet vaak meer voor dat iemand een leven lang bij een zelfde werkgever in dienst is. Ik ben bij het ministerie van Binnenlandse Zaken 37 jaar lang in dienst gebleven.
Nog zeldzamer is het dat een dergelijke loopbaan één lange spanningsboog blijkt te omvatten. Uiteindelijk bleek mijn opgave neer te komen op vernieuwing in het openbaar bestuur: zoveel mogelijk verantwoordelijkheden naar het grondvlak. Eerst bínnen de bestuurskolom: decentralisatie van rijkstaken. En de laatste 15 jaar in de verhouding tussen overheid en samenleving: burgerparticpatie. Mijn eerste grote kabinetsnota was de Decentralisatienota van 1980, de laatste was de nota Doe-democratie vanminister Plasterk.
Maar helemaal uniek is de wijze waarin in de laatste twee weken van mijn loopbaan alles in een grote climax samenvloeide. Wat in deze laatste dagen gebeurde zegt veel over het geheel.
Hierover volgen drie vervolgstukjes die dit verhaal vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten