Wat
is er nou vernieuwd in het openbaar bestuur?
De
lezer zal zich wel afvragen: heeft het nou wat opgeleverd, 37 jaar sleuren aan
vernieuwing? Het antwoord is ‘ja
en nee’ is natuurlijk altijd subjectief. Ja, er is veel gedecentraliseerd. Het
aantal specifieke uitkeringen is teruggebracht van 583 naar omstreeks 100. En
de doe-democratie is op de agenda gezet, of je het nou participatiemaatschappij
noemt of energieke samenleving.
Maar
anderzijds heb ik een boek geschreven. Dat boek is twee weken voor mijn
afscheid gepresenteerd met een lezing op 27 augustus 2013 in het gloednieuwe
Auditorium van Binnenlandse Zaken. Onder meer om dit te schrijven mocht ik de
laatste jaren als gast een deel van mijn werktijd aan de Universiteit van
Amsterdam verblijven. Het onderzoek ging over de volgende kwestie: was het
discours dat de laatste 20 jaar de bestuurswetenschap beheerst ook herkenbaar
in het bestuursbeleid van Binnenlandse Zaken? Het bedoelde bestuurskundig
discours komt neer op de veelgehoorde stelling “we beleven een shift van
government naar governance”. Horizontaal netwerkbestuur dus in plaats van
louter top-down beleid maken.
Wat van deze stelling bij Binnenlandse Zaken is
doorgedrongen, kunt u in mijn boek lezen. Ik heb ook nog gekeken wat ik van dezelfde
shift kon vinden in drie andere domeinen van het openbaar bestuur:
-
de
politieke arena,
-
een
vakdepartement (Landbouw) en
-
het
lokaal bestuur.
De uitkomst wordt al verraden door de titel “Wachtenop het Omslagpunt”. In de volgende
blog iets meer over de bevindingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten