vrijdag 1 november 2013

Een boek over het verleden van het bestuursbeleid



Wat is er nou vernieuwd in het openbaar bestuur?

De lezer zal zich wel afvragen: heeft het nou wat opgeleverd, 37 jaar sleuren aan vernieuwing?  Het antwoord is ‘ja en nee’ is natuurlijk altijd subjectief. Ja, er is veel gedecentraliseerd. Het aantal specifieke uitkeringen is teruggebracht van 583 naar omstreeks 100. En de doe-democratie is op de agenda gezet, of je het nou participatiemaatschappij noemt of energieke samenleving.

Maar anderzijds heb ik een boek geschreven. Dat boek is twee weken voor mijn afscheid gepresenteerd met een lezing op 27 augustus 2013 in het gloednieuwe Auditorium van Binnenlandse Zaken. Onder meer om dit te schrijven mocht ik de laatste jaren als gast een deel van mijn werktijd aan de Universiteit van Amsterdam verblijven. Het onderzoek ging over de volgende kwestie: was het discours dat de laatste 20 jaar de bestuurswetenschap beheerst ook herkenbaar in het bestuursbeleid van Binnenlandse Zaken? Het bedoelde bestuurskundig discours komt neer op de veelgehoorde stelling “we beleven een shift van government naar governance”. Horizontaal netwerkbestuur dus in plaats van louter top-down beleid maken.

Wat van deze stelling bij Binnenlandse Zaken is doorgedrongen, kunt u in mijn boek lezen. Ik heb ook nog gekeken wat ik van dezelfde shift kon vinden in drie andere domeinen van het openbaar bestuur:
-        de politieke arena,
-        een vakdepartement (Landbouw) en
-        het lokaal bestuur.
De uitkomst wordt al verraden door de titel “Wachtenop het Omslagpunt”.  In de volgende blog iets meer over de bevindingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten