maandag 4 november 2013

Leert u van concrete voorbeelden of van abstractie inzichten?

 

Wat zijn effectieve manieren om tot gedragsverandering te komen? Binnenkort is er weer een Innovatie-Estafette inde RAI. Bedoeling hiervan zal zijn verandering aan te zetten. Als leren om te doen de opgave is van de zijn twee soorten strategieën: inductief en deductief leren. Die horen denk ik bij twee soorten mensen.

Innovatie is voor mij de majeure kanteling die overheid, politiek en samenleving te wachten staat op weg naar een nieuwe verantwoordelijkhedenverdeling. Bedenk dat naar verwachting 80% van de aanwezigen in de RAI in de publieke sector werkt. En dan ook nog van het type ingenieurs. Die moeten een enorme denkslag maken, komend van hun rationele beslisdenken. Hoe is innoverend gedrag te leren?

De keuze van de Innovatie-Estafette is om vooral succesvolle projecten te tonen, ‘hoe concreter, hoe beter’. Misschien komen mensen daardoor op een idee. Ik zelf ben van een ander hout gesneden. Bij mij valt het kwartje pas als ik snap hoe het mechanisme werkt, wat het grote verschil maakt. Ik werd bijvoorbeeld geinspireerd door het contrast tussengelijkheids- en ongelijkheidsdenken of over het verschil tussen complexiteit eningewikkeldheid van Govert Geldof. O, zit het zo? Voor mij geldt misschien wel; ‘hoe abstracter, hoe beter’.

Ik denk dat er meer mensen zijn die nòg zoveel voorbeelden kunnen zien en dan denken: wat leuk en innovatief, maar niet de volgende stap kunnen zetten als ze niet het grotere plaatje zien. Hoe zit dat met u?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten